Din handlekurv

Kurven din er tom

Din handlekurv

Kurven din er tom
Sovende par

Slik sovner du fortere

Dato:

Kategori: Søvn

Av og til er det vanskelig å besøke drømmeland. Når du ikke får sove ligger du ofte og tenker til langt på natt, som kan være både frustrerende og slitsomt. 

Her er et effektivt triks for å sovne fort. Forhåpentligvis vil dette løse dine søvnproblemer.  

Tell baklengs for å sovne fortere

Alt dette trikset krever er litt mental matte. Start med 300 og tell bakover mens du fjerner 3 hver gang. Med andre ord, du teller: 300, 297, 294, 291 etc.

Om du ikke har sovnet innen du har kommet til 0, så start på nytt. Tanken bak dette trikset er at det gjør at du slapper av. Hvor lang tid det tar er forskjellig fra person til person. 

Øk vanskelighetsgraden

Om du ikke trenger ikke nødvendigvis å bruke tregangeren. Om du ikke føler at trikset får det til å slappe av, kan du gjøre tellingen mer vanskelig. Du kan for eksempel starte med et høyere tall og telle tilbake i 7ere i stedet for 3ere. 

Hvorfor fungerer trikset?

Du sovner fortere fordi telling er komplisert nok til å hindre deg i å tenke på andre ting. Det betyr at du kan legge bort bekymringene dine, som er årsaken til at du ikke klarer å sovne. I tillegg gjør hjernen din en aktivitet, som er så kjedelig, at du kan sovne fortere enn du ellers hadde gjort. 

Søvn er nøkkelen til velvære

Søvn er avgjørende for helsen din - både fysisk og mentalt. Søvn hjelper deg å fungere optimalt gjennom dagen, styrker immunforsvaret og gir deg et høyt energinivå. Det er viktig å løse søvnproblemer, om sliter med å sovne.

Det er ingen regelbok for hvordan man sovner raskest. Hva som funker varierer fra person til person. Så det kan være nødvendig å prøve flere ulike søvn-triks.

Dropp tvilsomme tips

Det finnes ulike myter om hvordan man sovner raskest. Du har kanskje har hørt om å telle sauer eller tvinge deg selv til å være våken frem til du sovner. Effekten av begge disse tipsene er tvilsom. Stress og andre bekymringer er den vanligste årsaken på søvnproblemer. I det fleste tilfeller vil aktivisering av hjernen være tilstrekkelig for å sovne.