Salgs- og leveringsbetingelser
Følgende salgs- og leveringsbetingelser gjelder for alle kjøp på JYSK.no for levering i hele Norge. Alle kjøpsavtaler på JYSK.no inngås på norsk. Man må være over 18 år og ha et kredittkort for å kunne handle på JYSK.no.
JYSK Org. nummer NO947477129MVA
Sist oppdatert: 2024-10-28
1. Prisen på varene
Prisen på hver enkelt vare vises i produktoversikten, på produktsiden og i handlekurven. Prisen på hver enkelt vare er inklusive mva. og avgifter, men eksklusive frakt. Når du legger varen i kurven og taster inn ditt postnummer, vises fraktprisen i kurven. Legg merke til at varene og prisene på JYSK.no og i de fysiske JYSK-butikkene er de samme. Et mindre utvalg av varene kan imidlertid bare kjøpes i butikk, og enkelte varer kan kun kjøpes på JYSK.no. Varene er da tydelig merket dette.
Alle priser er dagspriser og oppdateres løpende.
JYSK tar forbehold om sviktende leveranser, utsolgte varer samt trykk- og prisfeil. Dette gjelder både på trykk (i kampanjeaviser og andre kataloger) og her på nettsiden. Hvis det forekommer prisfeil, retter vi den så snart vi kan.
Hvis du har kjøpt en vare og deretter oppdager at den er annonsert til en lavere pris hos JYSK, enten i nettbutikken eller i de fysiske butikkene, utbetaler vi forskjellen i form av et gavekort.
Prisgaranti
Det er viktig for oss at du føler deg trygg før, under og etter kjøpet hos JYSK. Derfor tilbyr vi prisgaranti på alle varene våre.
Hvis du finner en vare som du har kjøpt hos JYSK til en billigere pris (hos JYSK eller i en annen butikk) innen 30 dager etter kjøpet, refunderer vi prisforskjellen på et gavekort. Du kan bruke gavekortet i en norsk JYSK-butikk eller på JYSK.no. Vi samsvarer med priser fra alle fysiske butikker i Norge så vel som norske nettbutikker.
Betingelser for prisgarantien:
- JYSK samsvarer med prisen på alle identiske varer. Se også "Unntak" nedenfor
- Kravet om prisgaranti må fremsettes innen 30 dager fra kjøps- eller leveringsdato
- Prisen som skal samsvares, må være gjeldende på det tidspunktet kravet om prisgaranti fremsettes
- Du må fremvise original kvittering for å benytte deg av JYSK sin prisgaranti.
- Du må kunne presentere dokumentasjon fra konkurrenten. F.eks et kampanjepapir, en lenke til tilbudet eller lignende
Unntak:
- Varer som ikke er identiske, dekkes ikke av prisgarantien. Produktet må være den samme modellen og ha samme tekniske spesifikasjoner, inkludert samme merke / produsent, samme farge, samme dimensjoner, samme tilbehør, samme størrelse, samme innhold osv. - dermed et 100% identisk produkt.
- Prisgarantien dekker ikke gjenværende partier, tilbud om åpning og gjenåpning, utstillingsmodeller, spesialbestillinger eller salg ved sesongavslutning.
- Prisgarantien dekker ikke tjenester som levering, spesialtilbud på frakt etc.
- Prisgarantien gjelder bare private kjøp.
Ta kontakt med kundeservice eller besøk en av våre butikker for å benytte deg av prisgarantien.
Få mer informasjon om hvordan du bruker prisgarantien
FAST LAV PRIS
Vi tilbyr deg konkurransedyktige FASTE LAVE PRISER uten å gå på kompromiss med kvaliteteten på varene våre. Sporadiske prisjusteringer kan forekomme på grunn av endringer i kostpriser eller markedspriser. Vi garanterer at vi alltid streber etter å selge varene til den beste mulige prisen i markedet!
2. Betaling
Du kan velge blant følgende betalingsmetoder i nettbutikken på JYSK.no:
- Visa/Mastercard
- Vipps
- Klarna
- Gavekort
Kredittkort
Du kan betale med betalingskortene nedenfor:
- Visa
- Mastercard
Når du betaler med kredittkort, er du sikret mot misbruk uten risiko for deg selv. Hvis kredittkortet ditt blir misbrukt, kan du forlange at kortutstederen tilbakefører beløpet til betalingskortet.
Betalingen skjer via en sikker, kryptert forbindelse, som sikrer at dine betalingsopplysninger ikke er tilgjengelige for uvedkommende. Betalingen er sikret gjennom Adyen betalingssystem. Alle kredittkortopplysninger tastes inn i et sikkert miljø kryptert med SSL (Secure Socket Layer), og sendes i kryptert form videre til Nordea. Vi garanterer at vi ikke lagrer sensitive opplysninger på vår egen server. JYSK kan ikke på noe tidspunkt se noen av disse opplysningene, og vi har først rett til å trekke betalingsbeløpet fra ditt kredittkort når varene sendes fra vårt fysiske varelager.
Du blir bedt om følgende opplysninger:
Kortnummer (16 sifre preget inn på forsiden av kortet)
Utløpsdato (preget inn i på forsiden kortet)
CVC nummer (tre sifre skrevet på baksiden av kortet, ytterst til høyre like over magnetstripen)
Vipps
Betaling via VIPPS er tilgjengelig under betalingsalternativ. Ved valg av VIPPS blir du omdirigert til VIPPS for å gjennomføre steget for betalingsautorisasjon i din VIPPS applikasjon. Betalingsbekreftelsen din lagres i VIPPS-appen under "Betalinger" og "Historikk".
Klarna faktura
Når du velger å betale via Klarna faktura vil det bli gjennomført en kredittvurdering av deg basert på personnummeret ditt. En sammenligning mellom personnummeret og den folkeregistrerte adressen vil også gjennomføres for å sikre at personen er den han eller hun utgir seg for å være.
Her finner du mer informasjon om Klarna, og her kan du lese brukervilkårene deres. Bruken av slike opplysninger reguleres i samsvar med gjeldende personvernlovgivning og Klarnas personvernerklæring.
Gavekort
Ved ønske om å betale med gavekort utstedt fra JYSK må gavekortkoden legges inn mens du er på siden som viser din handlekurv, i steget før du går videre til adresse- og leveringsinformasjon. Når handlekurven med produktene vises så kan du klikke "Bruk gavekort" for å registrere din gavekortkode. Gavekortkoden må bestå av 16 siffer og inkluderer de siste 4 sifrene i skrapefeltet på ditt gavekort.
3. Ordrebekreftelse
Når du har sendt inn din bestilling, mottar du en ordrebekreftelse til din e-postadresse. Ordrebekreftelsen inneholder opplysninger om:
- Din ordre
- Leveringsadresse
- Betalingsmåte
- Leveringsdato
- Pris(er)
- JYSK Norge kundeservice sin kontaktinformasjon
- Informasjon om retur- og reklamasjonsrett og personvernsrettigheter
Din bestilling er bare et tilbud om å kjøpe fra oss. Vær oppmerksom på at denne ordrebekreftelse ikke betraktes som din endelige aksept av bestillingen din fra JYSK Norge.
Ingenting av det vi gjør eller sier vil utgjøre noen aksept av din bestilling før vi sender deg en e-post og informerer deg om at din ordre er sendt. På dette tidspunkt vil en kontrakt lages mellom oss som bekrefter at du kjøper og vi selger deg varen(e) du har bestilt.
Når kontrakten er opprettet kan ikke bestillingen endres (men du kan kansellere din bestilling som angitt i vår retur- og bytteservice).
Til enhver tid frem til kontrakten er opprettet, kan vi avvise å levere en vare til deg. Hvis vi avviser å levere en vare til deg og betalingen allerede har funnet sted, vil vi gi full refusjon for det aktuelle produktet i samsvar med vår retur- og bytteservice.
Vi forsøker å sikre at vi til enhver tid har hele produktserien på lager, og vi vil informere deg om varen skulle være utsolgt. Dersom vi av en eller annen grunn ikke kan levere et bestemt produkt, vil ikke vi være ansvarlige for annet enn å sikre at du ikke blir belastet for det aktuelle produktet.
For våre kunders interesse kan vi begrense innkjøp av enkelte produkter. Dersom du forsøker å kjøpe et produkt med mengdebegrensning vil du få en melding på skjermen som ber deg redusere det antall varer du forsøker å kjøpe.
Om du ønsker at vi sender deg ordrebekreftelsen på nytt, kontakt vår Kundeservice.
4. Kvittering
Ved sending av din ordre inneholder kvitteringen du mottar på e-post informasjon om
- Din ordre
- Leveringsadresse
- Betalingsmåte
- Leveingsdato
- Pris(er)
- JYSK NO Kundeservice sin kontaktinformasjon
- Informasjon om retur- og reklamasjonsrett og personvernsrettigheter
Eventuelle pleieråd legges ved i e-postkvitteringen. Hvis det er garanti på varen, fremgår det av kvitteringen, som dermed fungerer som garantibevis. Dersom du har opplyst ditt mobilnummer i bestillingen vil du motta en sms når din ordre er sendt.
5. Frakt
Vi tilbyr ulike fraktalternativer:
1. Levering til en JYSK-butikk – ingen fraktkostnad
Du har to alternativer for henting av din ordre i en av våre JYSK-butikker, og dermed unngå fraktkostnader.
Click & Collect tilbys for de fleste varer på JYSK.no som er tilgjengelig i våre JYSK butikker. Hvis du velger Click & Collect vil du motta en SMS innen 30 minutter med beskjed om at varen er klar til avhenting. Du må hente reservasjonen innen de to påfølgende åpningsdagene etter at bekreftelsen mottatt. Du betaler for reservasjonen når du henter den i butikken.
Levering til butikk - ligner Click & Collect, men gir deg muligheten til å bestille varer fra et bredere produktutvalg enn vi har i våre butikker. Disse produkter pakkes fra vårt hovedlager i Danmark og sendes til valgt JYSK-butikk. Du må påregne en leveringstid på 5-9 virkedager før ordren din vil være klar for henting i butikken. Minimumsbeløp for ordre med levering til butikk er 1000 kr. Eller mer.
2. Levering til ønsket leveringsadresse – fraktgebyr tilkommer
JYSK Norge kan levere til hele Norge på fastlandet og øyer med broforbindelse. JYSK leverer per i dag ikke til Svalbard.
Spesielle regler gjelder for levering til øyer:
I de tilfeller der vår transportør ikke leverer til øy, vil det være mulig å få forsendelsen levert til fergeleie på fastlandet.
Vi skiller mellom:
- Pakkepost – mindre varer som f.eks dyner, håndklær og sengesett
- Stykkgods – Store varer som f.eks madrasser, sengeløsninger og møbler
JYSK Norge avgjør fraktmetoden basert på vekt og volum på varen(e) du kjøper.
Skulle ordren ble delt opp i delleveringer, grunnet leveringsproblemer, vil JYSK Norge dekke eventuelle tilleggskostnader.
Vær vennlig å sikre at navn, telefonnummer og adresse i din mottatte kvittering er korrekt. Transportør vil ta kontakt med deg per SMS iht. leveringen på oppgitt telefonnummer.
Det kan i enkelte tilfeller oppstå forsinkelser knyttet til vær og vind. JYSK kan levere varer høyst 30 dager etter kjøpstidspunktet.
Du har selv ansvar for å kvitte deg med fraktemballasjen, være seg paller, papp og lignende.
Pakkepost (mindre varer)
Pakkepost leveres til valgt leveringsadresse i løpet av 3-7 virkedager.
Velg mellom følgende leveringsalternativer:
Levering til MYpack utleveringssted
- Velg ønsket butikk for henting av din ordre
Hjemlevering
- Du kan velge levering av din ordre til ønsket leveringsadresse
Flex levering
- Dersom du ikke har mulighet til å være hjemme for å motta din ordre kan det avtales en plass ordren skal settes som i garasje, på veranda el.
Stykkgods (store varer)
Vår transportør tilbyr i de fleste større byer daglig levering innenfor tre tidsvinduer: 09-13, 13-17, 17-21.
I byer og tettsteder er tidsvinduene: 09-15, 15-22. Ikke daglige levering.
Perifere strøk er tidsvinduet: 12-20. Ikke daglig levering.
Stykkgods leveres til leveringsadresse i løpet av 6-9 virkedager.
Standard levering skjer til hoveddør på bakkeplan eller ved første hindring/bom (curbside).
Levering skjer mellom 09:00-22:00 i tidsintervaller etter transportørs leveringsmatrise til aktuelt postnummer.
Innbæring
Standard fraktpris inkluderer ikke innbæring.
Ved bestilling med standard frakt tilbys kun levering til boligens hoveddør på gateplan (curbside). Dersom du har valgt innbæring som tilleggstjeneste vil Bring stille med to sjåfører for å gjennomføre innbæring (indoor).
Dersom du har valgt levering med innbæring ber vi deg sjekke at trappeoppganger, heiser og døråpninger er brede nok for kolliene som skal bæres inn. Informasjonen om produktenes størrelser finner du på JYSK.no under produktinformasjon.
Vi informerer om at sjåfør(er) ved levering med innbæring ikke tar av skoene av sikkerhetsmessige årsaker. Det er mottakers ansvar å dekke til gulv og lignende for å unngå riper og andre skader.
Leveringsinformasjon
Fra du oppretter din ordre til levering finner sted, kan du forvente følgende varsler:
- Når din ordre sendes fra vårt lager vil du motta en SMS og en e-post som bekrefter at din ordre er sendt samt din kvittering.
- Når din ordre har ankommet transportør sin terminal vil du motta en SMS og e-post som med en link der du går inn og velger ønsket dato og tidspunkt for din leveringen av din ordre.
- Vi holder deg oppdatert ved endinger i leveringen.
- På leveringsdagen vil transportøren bekrefte at leveringen er på vei.
- Du vil kontaktes av sjåfør før levering.
Når du tar imot din levering
Når du mottar din ordre, vennligst:
- Se til at numrene på kolliene du mottar matcher følgeseddelen
- Se over alle kollier for synlige skader
Om du mottar færre kolli enn forventet informer sjåføren om at det er en mangel ved leveringen, og se til at dette noteres på sjåførens utleveringsseddel. Meld også ifra til vår kundeservice, slik at vi får hjulpet deg videre.
Gå gjennom hele ordren så snart den er mottatt, og meld inn eventuell reklamasjon så snart feil/mangel/skade oppdages.
Om ikke ordren kan leveres
Ved mislykket levering, for eksempel hvis ingen er tilstede for å motta leveransen til avtalt tid, vil leveransen sendes tilbake til terminal. Det er da mulighet for å avtale en ny levering mot ekstra betaling, eller så vil leveransen sendes i retur til oss og fraktkostnadene refunderes ikke.
Skadede varer
Om kolli leveres med skade anbefaler vi at du:
- Nekter å motta sendingen, og signerer fraktseddelen med «nektet mottak grunnet skade»
- Ta imot leveringen, men påfør «mottak av kolli med synlig skade» på sjåførens utleveringsseddel
- Ta bilder som dokumenterer skade før du tar varen/varene ut av emballasjen
På denne måten kan vi identifisere årsaken til skaden og forhindre slike skader i fremtiden.
I alle reklamasjonssituasjoner kontakt JYSK Norge sitt kundeservice slik at vi kan bistå med løsning på reklamasjonen.
6. Retur- og bytteregler
Hos JYSK er det enkelt å returnere eller bytte vare hvis du ombestemmer deg.
Vi gir refusjon uten tidsbegrensning for ubrukte produkter som returneres med gyldig kjøpsbevis. Dette gjelder uansett om du har handlet på nett eller i butikk.
Merk:
- Hvis du ikke har gyldig kjøpsbevis kan vi tilby deg å bytte til et annet produkt eller en tilgodelapp.
- Vi tilbyr en redusert returverdi i tilfelle det returnerte produktet ikke er i sin opprinnelige stand.
- Skreddersydde produkter som ikke er basert på standardvalg, som ikke vises i vår nettbutikk eller som er produsert etter dine egne spesifikasjoner tas ikke i retur.
- Tilleggstjenester som innbæring vil ikke bli returnert dersom leveransen er utført.
Tilstand på returnert produkt
- Hvis du returnerer et produkt som er skadet eller brukt på en måte som reduserer verdien betydelig, forbeholder vi oss retten til å redusere tilbakebetalingen eller avslå returen.
- Sørg for at varen er forsvarlig pakket ved eventuell retur, helst i originalemballasjen. I så fall kan vi videreselge produktet og gjøre en annen kunde fornøyd. Dersom varen returneres uten originalemballasjen forbeholder vi oss retten til å redusere tilbakebetalingen.
- Vi tilbyr 100 dagers prøve periode for GOLD madrasser. Vær oppmerksom på at vår 100-dagers prøveperiode er en bytte policy, ikke en returpolicy. 100-dagers prøvetid gjelder ikke GOLD overmadrasser.
Frakt kostnader
- Hvis du returnerer produktet til en JYSK-butikk eller på en annen måte sørger for retur selv, refunderer vi den opprinnelige fraktkostnaden.
- Hvis du foretrekker at JYSK ordner returfrakten, refunderer vi ikke den opprinnelige fraktkostnaden til deg, da beløpet vil dekke kostnadene våre for å returnere produktet.
- Hvis du returnerer et kjøp som er levert hjem fra din lokale JYSK-butikk vil du ikke få fraktkostnadene returnert.
- Hvis du ikke returnerer hele bestillingen, men bare deler av en bestilling, refunderer vi ikke den opprinnelige fraktkostnaden til deg.
Tilbakebetalingen
Tilbakebetalingen vil skje så snart som mulig og senest 14 dager etter at vi har mottatt melding om kanselleringen. JYSK kan holde tilbake refusjonen til vi har mottatt det returnerte produktet, eller til du har sendt inn dokumentasjon på at du har returnert produktet. Dersom du ikke har kjøpsbevis, vil returverdien være et beløp tilsvarende produktets laveste pris i løpet av de siste 60 dagene.
Kansellering av bestillingen før mottak
Hvis du ønsker å kansellere bestillingen din på JYSK.no før du mottar den, må du kontakte JYSK kundeservice for å kansellere bestillingen ved å oppgi ordrenummeret for å avtale returen. Hvis du ikke har akseptert leveringen av bestillingen din, vil du ikke bli belastet ekstra for retur av bestillingen.
Hvordan gjøre en retur
Våre returregler gjelder for produkter kjøpt i butikk så vel som på nett.
Den raskeste og enkleste måten å returnere produktet på er i en JYSK-butikk. Hvis du returnerer produktet i en butikk, får du tilbakebetalingen umiddelbart, inkludert eventuelle fraktkostnader. På denne måten sikrer vi bedre tilstand av produktet slik at vi kan selge det videre til en annen fornøyd kunde.
Mot et transportgebyr kan vi også ordne retur av nettbestillingen. Les mer om hvordan JYSK kan hjelpe til med å ordne din retur i vår FAQ om hvordan du foretar en retur. Alternativt kan du bruke vårt angreskjema.
7. Reklamasjon
JYSK AS retter seg etter Lov om forbrukerkjøp (forbrukerkjøpsloven).
Vi gir to års reklamasjonsrett på alle varer fra de mottas (med unntak av produkter som er ment å ha lang levetid. Da gjelder fem år). Reklamasjonen skal skje innen rimelig tid etter at du oppdager feilen, og det må fremlegges gyldig kjøpsbevis. Gyldig kjøpsbevis er i form av en kvittering eller kontoutskrift. I forbrukerkjøp er to måneder alltid tilstrekkelig, men det er viktig at du klager så raskt som mulig.
Dersom reklamasjonen godkjennes vil du i hovedsak bli tilbudt kompensasjon for å beholde varen som den er, dersom varen er i brukbar stand. Hvis varen ikke er i brukbar stand kan vi alternativt sende deg reservedeler slik at du kan reparere varen. Hvis ingen reservedeler er tilgjengelig erstatter vi varen din.
Hvis overnevnte alternativer ikke er mulig kan kjøpet heves. Vi vil da overføre kjøpesummen til betalingskortet du brukte ved kjøp. JYSK refunderer pengene senest innen 30 dager dersom kjøpet heves på gyldig grunnlag.
Reklamasjon i butikk
Velger du å henvende deg hos din nærmeste JYSK butikk med reklamasjonen trenger vi at du tar med deg varen med avvik, eller eventuelt bilder av avvik i førsteomgang, samt gyldig kjøpsbevis. Din nærmeste JYSK butikk finner du på JYSK.no/butikker.
Reklamasjon via vårt kundesenter
Velger du å kontakte vår kundeservice trenger vi at du legger ved bilder av avvik, en beskrivelse av problemet og gyldig kjøpsbevis i din henvendelse.
Du kan også sende inn klagen din ved å bruke ”the European Commission’s Online Dispute Resolution platform”. Denne plattformen er relevant for deg som bor i et annet land enn Norge (et EU-land). Send klagen din her. Når du sender klagen må du også skrive inn vår e-postadresse, kundeserviceNO@jysk.com.
8. Personvernprinsipper
Formålet med denne personvernerklæringen er å informere deg om hvordan JYSK ("JYSK", "vi", "oss") behandler dine personopplysninger og dine rettigheter i den forbindelse.
Følgende JYSK-enheter er ansvarlige for formålene som er beskrevet nedenfor og overholdelse av lokale personvernlover:
- JYSK A/S, Sødalsparken 18, 8220 Brabrand, DANMARK ("JYSK HQ")
- JYSK AS, Tevlingveien 23, 1081 Oslo ("JYSK Norge”)
Kontakt kundeservice hvis du har spørsmål om personvernerklæringen.
1. Formål, typer personopplysninger og rettslig grunnlag for behandling
Vi behandler følgende personopplysninger:
Formål | Typer personopplysninger | Rettslig grunnlag |
---|---|---|
Kjøp på nett (inkl. Click & Collect og levering) | • Navn • Bedriftens navn og informasjon • Fakturaadresse • Leveringsadresse • E-post • IP-adresse • Telefonnummer • Ordrereferansenummer • Valgt utleveringsbutikk • Bruker-ID • Betalingsinformasjon | Behandlingen er nødvendig for at vi skal kunne oppfylle avtalen med deg i forbindelse med kjøp hos JYSK (GDPR, artikkel 6(1)(b)). Vår legitime interesse i å håndtere kjøpet (GDPR, artikkel 6(1)(f)). |
Forbedret konvertering og avansert matching (Ved kjøp bruker vi forbedret konvertering og avansert matching, der vi deler din e-post og/eller andre typer data i et kryptert format med Google og Meta. Du kan lese mer her: |
| Vår legitime interesse i å forbedre vår markedsføring og salg (GDPR, artikkel 6(1)(f)). |
Opprette og vedlikeholde JYSK-brukerkonto på nettstedet | • Navn • Bedriftsnavn • Bruker-ID • Adresse • E-post • Land • Kjøpshistorikk | Behandlingen er nødvendig for at vi skal kunne oppfylle avtalen med deg om tilgang til og bruk av brukerkontoen (GDPR, artikkel 6(1)(b)). Vår legitime interesse i å sikre tilstrekkelig registrering og administrasjon av brukerkonto (GDPR, artikkel 6(1)(f)). |
Analyse av brukeraktivitet på nettstedet (informasjonskapsler) | • IP-adresse • Brukeraktivitet • Tidsstempler • Nettleserinformasjon, inkludert informasjon om dine tidligere besøk og preferanser på nettstedet | Hvis du samtykker til bruk av informasjonskapsler, behandler vi personopplysninger basert på vår legitime interesse i å forbedre våre produkter og tjenester (GDPR, artikkel 6(1)(f)). Se våre retningslinjer for informasjonskapsler for mer informasjon. |
Nyhetsbrev | • Navn • E-post • Postnummer* • Fødselsdato* • Nettleserinformasjon, inkludert brukeraktivitet (registreringsdata/-kilde, e-postaktivitet – mottak, åpning, klikk) • Aktivitet på nettstedet (informasjonskapsel-ID) *Valgfritt | Ditt samtykke (GDPR, artikkel 6(1)(a)). Vår legitime interesse i å sikre tilstrekkelige, relevante og innsiktsfulle personlige nyhetsbrev og administrasjon av disse (GDPR, artikkel 6(1)(f)). |
Varsel om varer som er tilbake på lager | • E-post • Lagerartikler | Ditt samtykke (GDPR, artikkel 6(1)(a)). |
Butikksøk | • Adresse • Postnummer • Informasjon om posisjonen til enheten din | Ditt samtykke (GDPR, artikkel 6(1)(a)). |
Produktomtaler på nettstedet | • Navn • E-post • Vurdering | Ditt samtykke (GDPR, artikkel 6(1)(a)). |
Kundeundersøkelse | • Navn • Telefonnummer • E-post • Vurdering | Vår legitime interesse i å forbedre tjenestekvaliteten (GDPR, artikkel 6(1)(f)). |
Kundeservice og support | • Navn • Bedriftsnavn • Fakturaadresse • Leveringsadresse • E-post • Postnummer • Telefonnummer • Bruker-ID • Kjøpshistorikk • Opptak av telefonsamtaler • Kommunikasjonsregistre • Betalingsinformasjon | Vår legitime interesse i å sikre tilfredsstillende kundeservice og støtte (GDPR, artikkel 6(1)(f)). Ditt samtykke til telefonopptak (GDPR, artikkel 6(1)(a)). |
Sosiale medier | • Brukernavn/profilnavn • Kommentarer/reaksjoner • Profilbilde • Kommunikasjonsregistre • Annen aktivitet på sosiale medier | Vår legitime interesse i å administrere våre kontoer på sosiale medier og å gi tilstrekkelig kundeservice og støtte (GDPR, artikkel 6(1)(f)). |
Kameraovervåking | • Kameraopptak | Vår legitime interesse i å holde våre lokaler, ansatte og kunder trygge (GDPR, artikkel 6(1)(f)). |
Hjemlevering fra butikk | • Navn • Telefonnummer • Adresse • Postnummer • E-post | Behandlingen er nødvendig for at vi skal kunne oppfylle avtalen med deg i forbindelse med kjøp hos JYSK (GDPR, artikkel 6(1)(b)). |
2. Hvem overfører vi personopplysninger til?
Vi kan dele dine personopplysninger med personer, JYSKs forretningspartnere og myndigheter som trenger personopplysningene for å oppfylle de ovennevnte behandlingsformålene, eller som vi er pålagt å utlevere opplysningene dine til i henhold til gjeldende lov.
I noen tilfeller bruker vi tredjepartsdatabehandlere til å behandle personopplysningene dine på våre vegne, for eksempel leverandører av backup- eller skyløsninger eller andre IT-systemer som brukes av JYSK.
Hvis personopplysninger overføres til land utenfor EU/EØS, sørger JYSK for et tilstrekkelig beskyttelsesnivå ved å bruke EUs standard kontraktsklausuler i avtalene med datamottakerne, eller ved å sikre at mottakerne i det minste er underlagt spesielle sertifiseringsmekanismer eller at de utgjør "sikre" tredjeland godkjent av EU-kommisjonen.
Du kan be om en kopi av grunnlaget for overføringen ved å kontakte JYSK via kontaktopplysningene ovenfor.
3. Oppbevaringstid
Vi lagrer personopplysninger så lenge det er nødvendig for å oppfylle formålene som er beskrevet ovenfor.
Sikkerhetskopier som inneholder personopplysninger om deg, vil rutinemessig bli slettet på grunn av gradvis overskriving, og er ikke tilgjengelige på vanlig måte.
4. Rettigheter
Du kan når som helst be om tilgang til, korrigering av eller sletting av dine personopplysninger. I tillegg kan du begrense behandlingen av personopplysningene dine, protestere mot behandlingen og utøve din rett til utlevering og overføring av dine personopplysninger til en annen behandlingsansvarlig (rett til dataportabilitet).
Hvis du har samtykket til behandling av dine personopplysninger, kan du når som helst trekke tilbake samtykket ved å kontakte oss. En slik tilbaketrekking vil imidlertid ikke påvirke noen behandling av personopplysninger som har funnet sted før tilbaketrekkingen.
5. Klager
Du kan når som helst klage til Datatilsynet på vår behandling av dine personopplysninger.
6. Endringer i personvernerklæringen
Denne personvernerklæringen kan oppdateres og endres, for eksempel på grunn av endringer i lovgivning og praksis innen personvernområdet. Vi anbefaler at du holder deg oppdatert om eventuelle endringer i personvernreglene. Noen endringer vil bli kommunisert direkte til deg via e-post, og du kan i visse situasjoner bli bedt om å godta betydelige endringer.
Dato for siste endring av personvernerklæringen: 28/10/2024
9. Opplysninger du gir oss i forbindelse med påmelding på nyhetsbrev
Hos JYSK anstrenger vi oss for å følge gjeldende regler og lover for god markedsføring. Derfor sender vi kun nyhetsbrev til mottakere som selv har valgt å melde seg på. Hvis du har mottatt vårt nyhetsbrev uten å ha gitt oss din aksept, kan det skyldes at en person du kjenner har videresendt nyhetsbrevet til deg.
Hvis du ønsker å motta nyhetsbrevet, ber vi deg oppgi navn, etternavn, postnummer, kjønn og fødselsår når du melder deg på. På denne måten er vi i stand til å utvikle vår markedsføring slik at den blir mer relevant for deg.
Når du melder deg på nyhetsbrevet vårt kan du forvente å få 1-4 nyhetsbrev i uken. Nyhetsbrevene inneholder aktuelle tilbud, nyheter, aviser og kataloger samt informasjon om gjeldende kampanjer. Kort sagt: Et godt tilbud til alle kundene våre. Du vil også motta påminnelse om forlatt kurv, oppfølgings-e-post etter kjøp på JYSK.no, samt e-post inneholdende varer du har vist interesse for.
Du kan når som helst melde deg av nyhetsbrevet ved å klikke på «Meld deg av nyhetsbrevet»-lenken nederst i e-posten.
Vi lagrer dine opplysninger i en database på en beskyttet server. Det er kun JYSKs webansvarlige i samarbeid med en ekstern samarbeidspartner som har tilgang til dine opplysninger.
Vi garanterer at vi ikke videreformidler eller selger din e-postadresse til andre virksomheter.
10. Gavekort
Du kan kjøpe JYSK gavekort på JYSK.no.
Ved å kjøpe et JYSK gavekort, godtar du de generelle vilkår og betingelser for gavekort.
Du kan kun bruke gavekortet som betaling i landet der det ble utstedt. Du kan benytte gavekortet som betaling når du kjøper varer i en JYSK-butikk eller på JYSK.no. Gavekortet kan ikke brukes til å kjøpe flere gavekort. Hvis gavekortverdien ikke dekker kjøpet ditt, må du betale differansen med en av våre andre aksepterte betalingsmetoder.
På JYSK.no kan gavekort kun innløses før utføring av din bestilling. Det løper ingen renter på gavekortet.
Har du benyttet et gavekort som betaling for en ordre du har bestilt på JYSK.no og ordren kanselleres, vil vi utstede et nytt gavekort. Hvis du har betalt delvis med et gavekort og delvis med et kredittkort, refunderer vi de tilsvarende beløpene på henholdsvis gavekortet og kredittkortet.
Hvis du har en lagt en ordre i en av våre butikker og betalt med et gavekort og ordren blir kansellert, vil vi enten utstede et nytt gavekort eller betale ut beløpet.
Gavekortet kan brukes som betaling uten ID. Gavekortet kan imidlertid bli sperret hvis man f,eks mister det eller blir stjålet. JYSK erstatter ikke tapte eller stjålne gavekort.
Du kan kjøpe JYSK gavekort på opptil kr. 5.000,-
Gavekort er gyldige i 5 år fra utstedelsesdatoen.
11. Jobbsøknad
JYSK bryr seg om og er ansvarlig for sikkerheten og beskyttelsen av dine personopplysninger. Med jobbsøkskjemaet samler vi inn informasjon om deg og dine kvalifikasjoner i forhold til kravene til stillingen det søkes om. Informasjonen du oppgir behandles konfidensielt under JYSK AS sin rekrutteringsprosess. Søknadsskjemaet vil bli fjernet fra systemet vårt innen 6 måneder etter registrering. Du kan lese mer om jobb i JYSK her.
Hvilke personopplysninger behandler vi når du søker jobb?
Når du søker hos oss lagrer vi dine opplysninger i vårt digitale rekrutteringssystem SmartRecruiters. Personopplysninger som behandles er:
- Din identifikasjon og kontaktinformasjon, inkludert lenker til sosiale medieprofiler du har oppgitt
- Dokumenter som du har sendt til oss, som CVer, attester, referanser og svar på screeningsspørsmål
- Din e-postdialog med oss, og intern tilbakemelding på søknaden din
- Vurderinger/tester og videointervjuer som du har gjennomført
- Status på søknaden din
Når du besøker karrieresidene genererer vi rapporter om bruksmønstre (hjemmesiden du kommer fra, sider du besøker, tid brukt på nettsiden vår, informasjon om sluttenheten som brukes osv.).
Hvem ser dine data?
Din jobbsøknad og persondataen du registrerer vil bli behandlet av rekrutteringsansvarlige i JYSK og/eller HR-avdelingen. Dine personlige opplysninger vil bli behandlet fortrolig.
Hvorfor beholder vi dine data?
Din jobbsøknad og persondata vil bli lagret i databasen i vårt rekrutteringssystem. Selv om du ikke kommer i betraktning til stillingen du har søkt, beholder vi dine opplysninger til en eventuelt senere ledig stilling, med mindre du aktivt går inn i rekrutteringsdatabasen og sletter dine data/din kandidatprofil eller kontakter oss direkte på Hrnorway@JYSK.com.
Krav til opplysninger
Det er ditt ansvar å sørge for at de personlige dataene du oppgir er riktige og tilstrekkelige. Vennligst ikke ta med personlig informasjon som religion, seksuell orientering, etnisitet eller helseinformasjon. Vær oppmerksom på at e-postadressen din fungerer som din unike ID når du søker jobb hos JYSK. Vi anbefaler derfor at du bruker en personlig e-postadresse som andre ikke har tilgang til.
Sikkerhet
Alle data blir lagret på sikre servere hos JYSK. Dine data vil bli lagret i opptil 6 måneder og deretter vil de bli slettet. Hvis du blir ansatt vil vi oppbevare søknadsdokumentene dine, bortsett fra videointervjuer, så lenge du er ansatt.
Samtykke
Vi gjør oppmerksom på at alle jobbsøkere må akseptere vår personverngaranti basert på retningslinjene ovenfor. Hvis du aksepterer dette krysser du av i boksen for å gi ditt samtykke, og vi vil da motta og behandle søknaden din.
12. Særskilte vilkår for bedriftskunder - BUSINESS TO BUSINESS
Dette avsnittet opplyser om særskilte vilkår for våre bedriftskunder. Kravet for å registrere seg som bedriftskunde er at dere har et organisasjonsnummer.
Reklamasjonsretten
Merk at ikke alle våre produkter er fremstilt for profesjonelt bruk, der det forventes hardere slitasje på produktene enn ved privat bruk. Hvis produktene brukes til næringsvirksomhet, er kjøpet derfor ikke omfattet av reklamasjonsretten. Hvis du ønsker nærmere veiledning i hvilke produkter vi anbefaler til profesjonelt bruk, kan du kontakte JYSK BUSINESS TO BUSINESS. Du finner kontaktinformasjon på JYSK.no
Returrett
Merk at næringskjøp ikke er omfattet av returretten. Det er følgelig ikke mulig å angre kjøpet når det er gjort i forbindelse med næringsvirksomhet. Dette gjelder så snart kjøpet er gjort som næringsdrivende eller på vegne av en næringsdrivende.
Kort og betalingsvilkår
Du vil motta et kundekort fra JYSK. Se imidlertid kravene nedenfor i forbindelse med kredittvurdering. Kundekortet kan brukes til å betale for varer i JYSKs fysiske butikker, hos Business to Business-avdelingen og på JYSK.no.
Kjøp på kundekort kan skje bare mot forevisning av kundekort.
Betaling foregår ved at det oversendes en faktura på bakgrunn av kjøpet på kortet. Fakturaen inneholder en betalingsoversikt med spesifikasjon av de enkelte varene. Standardbetalingsvilkår er pr. 30 dager netto. Betalingsvilkår vil fremgå av fakturaen.
Kredittvurdering og kredittgrense
JYSK foretar en kredittvurdering av din bedrift basert på kredittopplysninger fra eksempelvis finansinstitusjoner, kredittvurderingsbyråer og lignende.
JYSK kan til enhver tid avslå å gi kreditt eller oppheve en eksisterende avtale og inndra et allerede utstedt kundekort hvis kredittverdigheten endres. Du vil i så fall fortsatt kunne handle som bedriftskunde, men bare ved kontantbetaling.
Det er en maksimal kredittgrense på kundekortet. Dette fremgår av vilkårene for kortet. Imidlertid heftes det fortsatt for ethvert forbruk, selv om dette skulle overskride fastsatt kredittmaksimum.
Mistet kort
Du må kontakte JYSK BUSINESS TO BUSINESS så snart som mulig hvis du har mistet kortet.
Purring og inkasso
Hvis en regning ikke betales senest på den angitte forfallsdatoen, sender JYSK i første omgang en betalingspåminnelse. Ved overskridelse av denne påminnelsen sendes en ny faktura inkl. purregebyr og morarenter, som fastsettes i henhold til den til enhver tid gjeldende bestemmelsen i den norske renteloven. Etter eventuelt endt purreforeløp ved manglende betaling går saken over til JYSKs samarbeidspartner for inkassoinndrivelse, og kundekortet vil bil sperret uten ytterligere varsel.
Erstatningsansvar
JYSK er i ingen tilfeller ansvarlig for tapt avanse, driftstap eller andre indirekte tap.
Vilkårsendringer
Vi forbeholder oss retten til å endre vilkårene med 2 måneders varsel. Ved vesentlige endringer, f.eks. endringer i en eksisterende rabattordning, vil det bli varslet pr. e-post og på vår hjemmeside. Deretter vil endringen tre i kraft etter 2 måneder.
Kontaktopplysninger
Du er forpliktet til å holde dine kontaktopplysninger på JYSK.no oppdatert. Du bør oppdatere dem ved endringer i e-post, forretningsadresse eller bytte av telefonnummer til bedriften. Formålet er at vi kan levere de kjøpte produktene/tjenestene til deg, sende deg regninger, holde deg orientert og motta betaling fra deg.
Business to Business-nyhetsbrev
For at vi skal kunne distribuere Business to Business nyhetsbrev, kommer JYSK AS, Org. nr: 947477129, til å samle inn og behandle følgende informasjon fra deg:
- Firmanavn
- Navn
- Kontakt e-post
Vi lagrer dine opplysninger i en database på en beskyttet server. Det er kun JYSK's webansvarlige i samarbeid med en ekstern samarbeidspartner som har tilgang til dine opplysninger. Vi garanterer at vi ikke avslører eller selger din e-postadresse til andre virksomheter.
Vi sender kun nyhetsbrev til de mottakere, som selv har påmeldt seg nyhetsbrevet. Om du har mottatt vårt nyhetsbrev uten å ha gitt oss din godkjenning, kan det skyldes at en person du kjenner har videresendt nyhetsbrevet til deg.
Når du melder deg på Business to Business-nyhetsbrevet, kan du forvente å motta 1-4 månedlige nyhetsbrev på e-post fra JYSK BUSINESS TO BUSINESS. Nyhetsbrevet inneholder Business to Business-kundefordeler, inspirasjon, kampanjer og nyheter innenfor JYSK's samlede produktsortiment.
Ved registrering aksepterer du også å motta servicemeldinger, oppfølgende e-post etter kjøp på JYSK.no og e-poster med produkter som du har vist interesse for.
Du kan til enhver tid avmelde deg nyhetsbrevet i en link nederst i vårt Business to Business nyhetsbrev. Om du opplever problemer kan du også sende en e-post til kundeserviceNO@jysk.com Om du ikke har vist interesse for vårt nyhetsbrev på minst 6 måneder forbeholder vi oss retten til å avslutte utsendingen av nyhetsbrev, som følge av inaktivitet. Du kan selvfølgelig når som helst påmelde deg igjen.
JYSK AS vil lagre din personlige informasjon inntil du trekker tilbake ditt samtykke.
Det rettslige grunnlaget for behandlingen av dine personopplysninger er samtykket du har gitt.
Frakt
JYSK BUSINESS TO BUSINESS avgjør fraktmetoden ut fra vekt og volum på de varene du kjøper, og leveringsområdet og den servicen du ønsker. Prisen opplyses ved bestilling.
Generelt
Du kan få råd og svar på eventuelle spørsmål om vilkårene ved å kontakte B2B-avdelingen vår her.