Din handlekurv

Kurven din er tom

Din handlekurv

Kurven din er tom

Skandinavisk design og et bredt utvalg: JYSK BUSINESS TO BUSINESS

 

Hvordan sove bedre i varmen

Hvordan sove bedre i varmen

Varme dager er oppløftende og fantastiske, men varme, søvnløse og svette netter – er ikke noe særlig.

Kanskje du gjenkjenner følelsen av å snu deg fra side til side i sengen fordi varmen og fuktigheten gjør det umulig å sove. Eller kanskje du våkner gjennomvåt av svette?

Les videre og få ut 6 enkle tips som vil hjelpe deg å sove bedre i varmen.

1. Sov med sommerdyne

De fleste foretrekker å sove med et slags dekken, enten det er en sommerdyne eller bare et svalt laken.  Hvis temperaturen på soverommet ditt endres i henhold til været, anbefaler vi at du bytter mellom to forskjellige dyner - en varm for vinteren og en kjølig og lett for sommeren. Dette vil gi deg en mer komfortabel og sunnere søvn.

En sommerdyne transporterer varme og fuktighet bort fra kroppen din. På denne måten får du en sval og tilfredsstillende søvn. En varm dyne, derimot, er designet for å isolere varme og kan være forferdelig å sove med sommeren.

Se våre sommerdyner

2. Velg sengetøy som holder deg kjølig

Når du velger sengetøy, er det noen ting du bør være klar over. Først må du sørge for at sengetøyet ditt er laget av 100% bomull eller et annet pustende, naturlig materiale. Sengesett laget av polyesterblandinger gjør deg varmere.

For det andre må du vurdere hvilken type sengetøy som er best for deg. Flanell sengesett vil føles ekstremt varmt, mens percale og sateng vil føles kjøligere. Våre sengesett i lin vil gi deg en kjøligere søvnopplevelse, da det naturlige materialet er pustende og fuktighetstransporterende.

 

3. Sov på en god overmadrass

En god overmadrass absorberer svette, noe som betyr at du ikke blir så fuktig om natten. På varme netter kan du svette opptil en og en halv liter væske per natt, og derfor er det også viktig å bytte sengetøy regelmessig om sommeren.

 

Se våre overmadrasser

4. Drikk noe kaldt før leggetid

Drikk noe kaldt kort tid før du legger deg, da det også vil hjelpe med å kjøle kroppen. Men ikke drikk så mye at du må stå opp og tisse flere ganger i løpet av natten.

Unngå alkohol, fordi det kan påvirke søvnkvaliteten og gi deg en mer usammenhengende søvn, og gjør at kroppen svette mer.

5. Trekk for gardinene

Sørg for å holde soverommet ditt så kjølig som mulig hele dagen.  Å holde sollyset ute av soverommet ditt vil hjelpe soverommet ditt til å holde seg kjølig, selv på veldig varme dager.

Trekk gardinene for om morgenen og ikke åpne dem før du går til sengs. Mange foretrekker blendingsgardiner eller rullegardiner, som er designet for å blokkere alt utvendig lys, når det gjelder å holde soveromstemperaturen nede.

 

6. Slipp inn frisk luft

Du kan holde soveromstemperaturen nede ved å gi god ventilasjon, og ved å slippe frisk luft inn i rommet i løpet av dagen. Hvis det er mulig å holde et vindu eller to åpne om natten, vil det også bidra til å holde temperaturen nede.  Hvis dette ikke er nok, kan du få en vifte som fordeler og sirkulerer luften rundt i rommet.

Hvorfor påvirker varme søvnen vår?

Hvis soverommet ditt er for varmt - som det kan være om våren, sommeren og tidlig høst - kan dette øke kroppstemperaturen og forstyrre søvnen.

Kroppstemperaturen synker med opptil 1 grad når vi sover fordi kroppen reduserer energiforbruket. Men hvis soveromstemperaturen ikke faller under 20 grader, har kroppen din vanskeligere for å kjøle seg ned. Mange vil derfor oppleve rastløshet og irritasjon i kroppen.

Vil du vite mer om søvnen din? Les deretter blogginnleggene våre Hvorfor sover vi? og 10 tips for bedre søvn.

Utforsk mer

Hvordan redusere soveromsallergier

Forstå viktigheten av søvn

Gode råd til valg av riktig madrass

En vektdyne kan forbedre søvnen din