Din handlekurv

Kurven din er tom

Din handlekurv

Kurven din er tom
Kvinne som ligger våken om natten

Si farvel til avbrutt søvn

Dato:

Kategori: Søvn

Våkner du ofte opp om natten? Det er helt normalt å våkne fire til seks ganger hver natt. I forhistorisk tid var det nødvendig å våkne opp og sikre seg at alt var ok før man sovnet igjen. Søvnløshet er altså helt normalt, men i dag er det ikke like praktisk å våkne opp flere ganger. Hvis du har problemer med avbrutt søvn, så les videre.

Søvnproblemer og grunner til å våkne opp

I løpet av natten kommer du gjennom flere "søvnsykluser", fra lett til dyp søvn, hvor du er mer tilbøyelig for å våkne opp. Noen våkner fordi de skal på do, men skjer det mer enn to ganger i løpet av natten bør du vurdere drikkevanene dine før sengetid. Begrens væskeinntaket om kvelden - og hvis det ikke hjelper kan årsaken være at kroppen din forsøke å opprettholde en viss væskebalanse. Det kan kanskje hjelpe å drikke litt vann med en knivspiss salt før sengetid.

Hvis du drikker alkohol før sengetid er det en helt annen historie. Alkohol kan gjøre det enkelt å falle i søvn, men påvirker til gjengjeld de normale søvnsyklusene og forhindrer REM-søven, hvor mye av drømmene foregår. Mangelen på REM-søvn kan gjøre natten din rastløs og deler opp søvnen din. Unngå å drikke øl, vin og brennevin minst et par timer før du legger deg, så kroppen får tid til å bryte ned alkoholen.

Seng, soverom og ytre påvirkninger

Noen mennesker våkner opp fordi de får det for varmt i løpet av natten. En løsning kan være å skru ned romtemperaturen. 16-18° grader føles ideelt for de fleste. En annen grunn til at du våkner opp kan være madrassen din. Hvis den er for hard kan det skape et press på hofter, skuldre og korsrygg. Test ut forskjellige madrasser og velg gjerne en som du kan få prøve ut i en lengre periode

Lys fra gaten eller digitale enheter er en annen grunn til avbrutt søvn. Gjør det en regel å unngå skjermtid den siste timen før leggetid. Det blå lyset som kommer fra smarttelefoner og tablets forstyrrer din evne til å falle i søvn. Sett opp mørkleggingsgardiner, også kalt blackoutgardiner, og snu eventuelle elektriske enheter bort fra sengen. Les mer om lys og søvn.

Støy er en annen årsak til søvnløshet. Lyden av en lastebil midt på natten - selv lyden av fulger som synger om morgenen - kan plutselig vekke deg. Å fullstendig lydisolere soverommet ditt kan være umulig, men noe så enkelt som å lukke dørene gjør en stor forskjell. Hvis du er veldig følsom for støy burde du prøve å sove med ørepropper.

Kontroller stresset ditt

Har du mye å gjøre på jobb eller er det andre aspekter av livet ditt som får deg til å være våken på natten? Du er ikke alene. Stress er en av de største synderne når det kommer til søvnmangel. Det kan hjelpe å få kontroll på stressende tanker med for eksempel meditasjon eller yoga. En annen mulighet kan være å lese en bok eller høre på en podcast som er så engasjerende at stressende tanker holdes på avstand, men fremdeles så kjedelig at du kan forsvinne inn i drømmeland uten problemer.  

Sunne søvnvaner

Søvn foregår vanligvis om natten, men det påvirkes sterkt av dine daglige rutiner. Unngå tunge måltider like før sengetid og powernaps i løpet av dagen. Du bør også sørge for å komme utendørs i løpet av dagen, da naturlig sollys er viktig for å opprettholde en sunn søvnsyklus. Unngå opphissende diskusjoner før du legger deg og gå til sengs på samme tidspunkt hver dag - også i helgene.  

Om du ikke klarer å sovne igjen…

... så stå opp. Etter ca. 20 søvnløse minutter kan du forlate sengen og gjøre en rolig og avslappende aktivitet som å lese eller høre på rolig musikk. Ikke skru på telefonen eller tablet din for underholdning. Det blå lyset vil vekke deg opp enda mer. 

Hvis du har problemer med å sovne, eller hvis du våkner opp gjentatte ganger i løpet av natten, i en lengre periode, burde du konsultere med legen din for å få avklart årsaken bak søvnmangelen. 

Sov godt!

Kilder
https://www.prevention.com/health/why-you-wake-night
https://www.webmd.com/sleep-disorders/features/night-waking-problem
https://sleep.org/articles/reasons-not-staying-asleep/

Finn søvntallet ditt med JYSKs søvntest

Er du nysgjerrig på din egen søvn? Ta vår Søvntest og finn ditt søvntall i forhold til andre personer som deg.