Din handlekurv

Kurven din er tom

Din handlekurv

Kurven din er tom

Humøret påvirkes av dagslyset: Gjør lys til en del av innredningen

Dato:

Kategori: Søvn

Det er snart vinter og antall timer med dagslys blir mindre for hver dag som går – du merker kanskje at humøret også blir påvirket? Lys er nemlig veldig viktig for serotonin-nivået i kroppen og derfor også avgjørende for helse, energinivå og trivsel.

Les videre og få gode tips til hvordan du kan sikre at du får nok lys i vinter.

Sollys og dagslys gir deg mer energi.

Kroppen din trenger lys for å kunne fungere på sitt aller beste. Sollys og dagslys gir deg mer energi, og det er derfor viktig å få rikelig med sollys i løpet av dagen.

Mer lys fører til økt nivå av hormonet serotonin, noe som igjen resulterer i bedre humør og konsentrasjonsevne. Hormonet har en positiv innvirkning på humøret og fungerer som et slags ”happy drug” for kroppen din. Uten tilstrekkelig med lys minker serotonin-nivået i kroppen, noe som kan gjøre deg mer sliten og deprimer. Man kan si at det er serotoninet som gir deg den mentale energien du trenger for takle hverdagen.

Vi anbefaler derfor at du tilbringer så mye tid utendørs som mulig, og at du sørger for at du får så mye naturlig lys som mulig inn gjennom vinduene dine. Hvis du bor et sted med lite naturlig dagslys, som for eksempel i en førsteetasje der du ønsker å beskytte mot innsyn, har kunstig belysning også en positiv effekt på serotonin-nivået.

Gjør lyset en del av innredningen.

Det er viktig å utnytte alle lyskildene du har tilgang på og i de mørke vintermånedene, og det er derfor lurt å gjøre naturlig og kunstig belysning en sentral del av innredningen din.

Vi anbefaler at du ikke dekker til vinduene dine med mørke lystette gardiner, og det kan være en god idé å bruke et speil, eller andre blanke overflater, til å reflektere sollyset rundt i hjemmet. Det er også lurt å tenke over hvor du plasserer møblene dine. Tenk for eksempel på hvor du tilbringer mest tid når du er hjemme. Er det i sofaen, eller kanskje ved spisebordet? Da kan det være lurt å plassere sofaen eller spisegruppen et sted der du får mye naturlig sollys.

Kunstig belysning har en også en positiv effekt på serotonin-nivået, så det er også viktig at hjemmet ditt er utstyrt med riktig belysning. Vi anbefaler at du tar utgangspunkt i rommet når du skal velge belysning - for eksempel kan det være lurt å ha forskjellig belysning på soverommet og på kjøkkenet. Innredningen har mye å si når du skal bestemme hvilken type belysning du skal kjøpe. Det er for eksempel veldig stor forskjell på en hvit og en svart bordlampe – de to forskjellige fargene lyser opp rommet to svært ulike måter.

Vilius pendellampe over kontorplassen | JYSK 

Godt nattlys med ERNST bordlampe | JYSK 

TONE pendellampe i forskjellige høyder over KALBY spisebord | JYSK 

ERNST bordlampe over GEDSER sofa 3-seter | JYSK