Din handlekurv

Kurven din er tom

Din handlekurv

Kurven din er tom
Slik våkner du lettere

5 tips til å våkne lettere

Dato:

Kategori: Søvn

Opplever du at det er en kamp å våkne om morgningen? Selv A-mennesker kan føle seg groggy og forvirret når vekkeklokken ringer. Det kan påvirke hele dagen din og om problemet fortsetter, kan det smitte over på trivselen din. Vi har samlet våre 5 beste tips for å våkne lettere. 

1. Søvnsyklus og rutiner

Først burde du finne ut hvor mye søvn du har bruk for. Lytt til kroppen din - noen trenger 7,5 time med søvn, noen trenger mer og andre trenger mindre. 

Planlegg søvnen din så du ikke våkner opp midt i en søvnsyklus. En søvnsyklus varer ca 90 minutter og du går gjennom ulike faser fra lett til dyp søvn og REM søvn, hvor de fleste drømmene dine finner sted. Når du våkner midt i en søvnsyklus, vil du føle deg forvirret og groggy. Avhengig av søvnbehovet ditt, burde du planlegge for eksempel 6 eller 7,5 timer søvn, så kan du avslutte henholdsvis 4 eller 5 søvnsykluser. 

Når du vet hvor mye søvn kroppen din trenger kan du utvikle en daglig rutine. Kroppen din elsker rutiner hvor alle dager er like. Gå til sengs omtrent på samme tid hver kveld og sett alarmen til samme tid hver morgen, selv i helgene. 

Om du ønsker flere rutiner kan du for eksempel gjøre det til en vane å dempe lyset i boligen, legge fra deg elektroniske gadgets, og ta et varmt bad en time før du skal legge deg. 

Les mer om hvordan lyspåvirker søvnen din

2. Ikke vent med å stå opp

Den beste måten å våkne på er når vekkeklokken ringer er og å følge en rutine. Skru på din indre auto-pilot i stedet for å legge en bevisst innsats i alt du gjør. Trangen til å trykke på vekkeklokkens snoozeknap kan være overveldende, men fragmentert søvn gir deg ikke samme hvile og er et tegn på at du burde legge deg tidligere. 

Om du må kjempe for å ikke trykke på snoozeknappen kan du plassere vekkeklokken din utenfor rekkevidde fra sengen. Når du først har stått opp for å skru av alarmen er det enklere å komme i gang med dagen. 

3. Kom deg i bevegelse

Du burde komme i bevegelse så fort som mulig da dette stimulerer både kropp og hjerne. Du kan for eksempel ta en løpetur eller gjøre noen yogaøvelser. I tillegg til å våkne opp gir det deg en god følelse gjennom hele dagen og du behøver ikke å bekymre deg for når du skal presse trening inn i dagsprogrammet ditt. En tur i dusjen er en annen enkel og effektiv måte å riste av seg trøtthet. 

4. Slipp lyset inn

Om du føler deg groggy når du våkner burde du starte dagen med å trekke gardinene til side. Lys får hjernen til å forstå at dagen har startet og begynner dermed å sende signaler til kroppen. Om det ikke er lyst utendørs så vurder å få en vekkeklokke som kan simulere dagslys. Disse vekkeklokkene øker lysstyrken før alarmen går av og minner om en soloppgang og at en ny dag er i gang. 

Les mer om hvordan lyspåvirker søvnen din

5. Skap den perfekte morgningen

Hvorfor starte dagen med kjedelige plikter som gir deg følelsen av at livet er en tredemølle? Bestem deg for at det første du gjør er noe du nyter. Det gjør det enklere å komme seg ut av sengen. Det kan være å meditere, ta en kopp kaffe, høre på favorittmusikken din eller noe helt annet.

Ha en god dag!

Kilder:

https://www.lifehack.org/articles/productivity/how-wake-immediately-the-morning.html
https://www.rd.com/health/wellness/how-to-wake-up-in-morning/
https://www.lifehack.org/articles/productivity/how-wake-immediately-the-morning.html

 

Hans Kristian Social Media & Digital Coordinator
Krykkeline

Det er helt feil.Enn skal sitte på sengekanten i tre min før enn står opp.Strekke hender over hode og gå til badet.For så å gå å spise riktig mat og komme seg ut før kl10......

Comments