Din handlekurv

Kurven din er tom

Din handlekurv

Kurven din er tom
HR-Intern

Min tid som HR-Intern i JYSK

Dato:

Kategori: Livet i JYSK

Tags: Livet i JYSK

Carl Fredrik går på bachelorstudiet administrasjon og ledelse på OsloMET. I dette studieløpet får Carl Fredrik og hans medstudenter en ganske unik mulighet til å se realitetsbildet av arbeidslivet gjennom et internship ute hos bedrifter. Valget om hvilken bransje eller sektor man vil jobbe i er opp til student selv, likeså å finne en bedrift man vil jobbe for. Naturligvis må det korrelere med studieretningen. Carl Fredrik deler sin opplevelse og erfaringer om den meget spennende og lærerike tiden som Intern i JYSK Norge.

Forventninger

Den største gevinsten for meg som student med et internship ute hos en bedrift er å få testet meg ute i «felten» og dra med meg verdifull arbeidserfaring og kunnskap videre. Man vil få et inntrykk av arbeidslivets realitet og kanskje finner man hvilke veier man ønsker å gå videre etter bachelorgraden.

Hvorfor søkte jeg hos JYSK?
Det ble lagt ut noen stillingsannonser universitetets hjemmesider som jeg leste gjennom, og blant dem JYSK sin. Arbeidsoppgavene i JYSK sin annonse var mange og varierte, noe som fanget min oppmerksomhet. I annonsen sto det også at praksisplassen var knyttet opp mot HR avdelingen i JYSK Norge, jeg tolket derfor «størrelsen» som større enn bare ett kontor. HR som bransje tar for seg et bredt spekter av oppgaver og kompetanse, og landsdekkende for et konsern som JYSK så jeg for meg dette som en veldig unik mulighet. JYSK er noe de aller fleste her i landet kjenner til og assosierer med senger, puter og dyner, men etter noen googlesøk skjønte jeg at JYSK var ekstremt mye større enn bare det, med over 100 butikker i Norge og 2900 butikker verden over.

Verden ble snudd på hodet da Covid-19 slo til, og hverdagen ble endret nesten over natten. I sammenheng med dette var jeg usikker på om jeg fikk muligheten til å gjennomføre dette internshipet da nesten samtlige fra mitt studie mistet sine internships på grunn av nettopp dette. Det var derfor veldig betryggende når jeg fikk en mail fra min veileder som mente at HR avdelingen i JYSK hadde nok av utfordringer til meg. 

Min nærmeste leder hadde tatt på seg ansvaret som veileder og mentor for mitt opphold i JYSK og vi utarbeidet en læringsutbytteavtale slik at utbytte av dette internshipet ble maksimert for begge parter.

Opplevelsen

Det tok ikke lang tid før jeg skjønte at hverdagen og arbeidsoppgavene til HR-avdelingen i JYSK besto av mye mer enn å bare sitte på kontoret. I begynnelsen av internshipet fulgte jeg min veileder i hans hverdag, som tok for seg alt fra rekruttering, intervjuer og employer branding til butikkåpninger, permitteringssituasjonen som følge av Covid-19 og delta i møter med distriktssjefer og regionssjefer hvor HR-nøkkeltall ble lagt frem og man proaktivt jobbet med å optimalisere disse. Jeg innså veldig fort at HR i JYSK er en svært operativ avdeling som tar del i svært mange ledd i virksomheten og virkelig er tilstede, noe var veldig spennende og givende for meg å se som en student og rykende fersk i dette fagfeltet.

Etter hvert som jeg ble litt «kjent» med arbeidsplassen og hverdagen, fikk jeg muligheten til å prøve meg litt egenhånd også. Jeg fikk som prosjekt av min veileder å ta ansvar for risikoanalysene for samtlige butikker i landet. Noe som innebar at jeg skulle gå gjennom skjemaer hver enkelt butikk hadde fylt ut, se etter trender på tvers av distrikter og regioner, og kartlegge hvilke tiltak eller behov som trengtes.
Jeg synes det var veldig givende og morsomt at jeg fikk nye utfordringer sporadisk av min veileder, som for eksempel å koordinere rekrutteringsprosesser. Dette innebar at jeg strukturerte kandidatinformasjon, innkalte kandidater til intervjuer, tok del i selve intervjuet og diverse etterarbeid. Jeg fant stor interesse i det å kunne knytte teorier om atferd og dialog opp mot intervjudynamikken med kandidatene.


Jeg fikk også muligheten til å komme med innspill og utkast til et nytt talentutviklingsprogram som JYSK holder på å implementere internt i organisasjonen.
Et av prosjektene jeg fikk ansvar for i løpet av mitt praksisopphold var å produsere online kurs for Trainee-programmet som finnes i virksomheten. Disse online kursene skulle ta for seg forskjellige temaer som er relevant for en store manager Trainee i JYSK, alt fra sykefraværsoppfølging og arbeidsrett til kontrakter og ansettelser. En god porsjon av fagene jeg har hatt i studieløpet på bachelorgraden min fra OsloMET er juridiske, så jeg tror og mener HR business partnerne blir fornøyde med resultatet. Det var også utrolig spennende å få muligheten til å delta i arbeidsrettsrelaterte caser, delta i forhandlingsmøter og se sakens utvikling, og kanskje så relevant som man får det fra et studentperspektiv.

Veien videre

Jeg er veldig takknemlig for denne muligheten, spesielt med tanke på hvilken situasjon verden befinner seg i med tanke på Covid-19 og effektene som følger med det i arbeidslivsaspektet. Det har vært utrolig lærerik å få ta del i en virksomhet gjennom denne stormen og samtidig få utfordret meg selv på helt nye måter. Med de relativt korte horisontale og vertikale hierarkiske avstandene i virksomheten, møter man mange utrolig dyktige mennesker med masse forskjellig kompetanse fra blant annet HR, Retail, markedsføring og finans. På grunn av nettopp dette så tror jeg at jeg fikk muligheten til å prøve meg på ting, som veldig få andre fikk muligheten til i andre organisasjoner. Som HR-intern i JYSK skjønte jeg at læringskurven er veldig bratt, så lenge man tør å pushe seg selv litt ut av komfortsonen. I JYSK legges alt til rett for utvikling og progresjon, MEN man må ta ansvar for det selv og hvis man gjør dette så finnes det ingen begrensing på hvor langt man kan komme.